Mijn persoonlijk zangparcours

Mijn persoonlijk zangparcours

Ik durfde heel mijn kindertijd niet zingen in het bijzijn van anderen omdat ik me schaamde voor mijn stem. Ik had in de muziekschool enkel mijn kopstem leren gebruiken en besefte niet dat de kinderen/volwassenen naar wie ik opkeek omwille van "hun mooie, rijke, karakteristieke stem" eigenlijk met een andere techniek zongen dan ik. Bovendien piepte ik vanaf een hoge mi waardoor ik dacht dat ik geen hoge stem had... Wist ik veel dat dat aan mijn zangtechniek lag.

Pas toen ik in het Lemmensinstituut (gelukkig verplicht) zangles kreeg en ik tijdens les 1 na een kwartier les moeiteloos de hoge la haalde, besefte ik wat zangtechniek doet en hoe fout ik geredeneerd had.
Ik kwam totaal omver geblazen de les uit. Ik had nooit voor mogelijk gehouden dat IK dat zou kunnen én dat het zo gemakkelijk zou zijn. Just-like-that kwam het er uit. Overigens ode aan de leerkracht (Dina Grossberger) die me deze les gaf en me nog tientallen andere lessen gaf op wekelijkse basis gedurende mijn bachelor.

Toch was ik nog niet waar ik wou zijn. Ik wou graag dat mijn zangstem meer klonk zoals ik spreek en niet alsof er plots iemand anders aan het zingen is.
Wat ik zocht, was een andere zangtechniek maar dat besefte ik natuurlijk niet. Ik dacht (en hoorde dit ook van anderen) dat ik gewoon zo'n stem had.

Door een combinatie van toevalligheden ben ik later op andere zangtechnieken gebotst. Ik ging jazz-zang volgen, kwam in contact met de Lichtenberger zangmethode, leerde de Complete Vocal Technique kennen, leerde via het vak "ethnische muziek" en Youtube zangstijlen kennen uit andere culturen enzovoort.

Ik heb ondertussen heel veel verschillende technieken geleerd en kan mijn stem toch wel verschillende klankkleuren geven. Het leuke is dat ik ondertussen ook heel veel tips en trucjes ken om een stem beter (of anders) te doen klinken, iets waar veel van mijn leerlingen erg blij mee zijn.